علل شکست کسب و کارهای نوپا

مروری بر بهترین کتابهای متقاعد سازی جهان

 

مروری بر بهترین کتابهای متقاعد سازی جهان

کتاب هنر متقاعد سازی جیم رندل و  مخصوصا کتاب Contagious

برای شما پیامی که می‌شنوید مهم‌تر است یا کسی که آن پیام را می‌رساند؟ غذایی که می‌خورید را از روی قیمتش انتخاب می‌کنید یا مزه‌اش؟ با مطالعه این کتاب پاسخ پرسش‌های از این دست را خواهید یافت. دانستن این جواب‌های به ظاهر ساده تاثیر زیادی در موفقیت شما برای متقاعد کردن دیگران دارد. افراد بانفوذ حتی اگر کلامی به زبان نیاورند پیامشان بلندتر از هر صدای دیگری به گوش دیگران می‌رسد. شما نیز می‌توانید با استفاده از راهکارهای موجود در این اثر تاثیرگذاری و نفوذتان را افزایش دهید. در ادامه برخی از مباحث موجود در این کتاب آمده است.

  • ایده‌های خود را نمایش دهید.
  • به احساسات انسان‌ها توجه کنید تا به تیم شما ملحق شوند.
  • چیزهایی را بیابید که باعث مثبت شدن پاسخ دیگران به درخواستتان می‌شوند.
  •  برای ایده‌های خودتان در مقایسه با ایده‌های دیگران مزیت رقابتی ایجاد کنید.
  • چه اتفاقی می‌افتد که نتیجه حاصل از چند اتفاق مثبت، منفی می‌شود؟
  • روش‌های بی‌شماری که برای تاثیرگذاری و متقاعدکردن دیگران ارائه می‌شوند

 

\"کتاب

کتاب متقاعد سازی کوین هوگان

«کوین هوگان (Kevin Hogan)» تاکنون کتاب‌های زیادی در زمینه متقاعدسازی نوشته است که «شادی سمیعی‌فر» و «علیرضا توسلی» مثال‌های ملموسی را با بخشی از نوشته‌های او ترکیب کردند و کتابی با عنوان «۵۳ اصل متقاعد سازی» را ترجمه و تالیف کردند.

هوگان در زمینه متقاعدسازی و ایجاد تغییر عقیده در دیگران تحقیقات بسیار زیادی انجام داده است و دائم علم خود را به‌روز مي‌کند. به همین علت همواره تکنیک‌های موجود در نوشته‌های او پرفروش و کاربردی هستند.

در کتاب ۵۳ اصل متقاعد سازی چند مبحث بسیار مهم در این حوزه آموزش داده می‌شود که این مباحث عبارت‌اند از:

  • آشنایی با فرایند تاثیرگذاری و متقاعد سازی دیگران
  • درک اهمیت داستان و داستان‌گویی برای متقاعد کردن دیگران
  • به‌کارگیری رفتارهای خودآگاه و ناخودآگاه برای مجاب کردن دیگران
  • آشنایی با مکانیزم‌های متقاعدسازی جمعی
\"53

 

ترکیب مثال‌های نویسندگان فارسی‌زبان با تکنیک‌های موجود در کتاب کوین هوگان کارایی آن را افزایش داده است و شما می‌توانید با مطالعه این اثر به ترفندهای مفیدی برای متقاعد کردن دیگران در موقعیت‌های مختلف مجهز شوید.

کتاب هنر متقاعد کردن باب برگ

در این اثر «باب برگ (Bob Burge)» می‌آموزد که چطور و در چه وقتی به آنچه می‌خواهید برسید. او با مطالعه تاریخچه زندگی تعداد زیادی از زنان و مردان موفق دریافت که این افراد چه رفتارهای مشترکی دارند و حاصل تمامی این مطالعات را در این کتاب ارائه داد. مهم‌ترین نکته‌ای که در زندگی همه این افراد وجود داشت توانایی تغییر عقیده دیگران بود. آن‌ها عطش زیادی برای رسیدن به هدف‌هایشان داشتند و هرگز از مسیر تلاش بازنمی‌گشتند. به همین علت اگر تفکرات دیگران سد راهشان می‌شد از تکنیک متقاعدسازی برای تغییر نگرش آن‌ها استفاده می‌کردند.

اصول موفقیتی که در کتاب هنر متقاعد سازی آمده است عبارت‌اند از:

  • به دیگران احساس مهم بودن بدهید.
  • همه چیز قابل مذاکره است.
  • با افراد سرسخت قرارداد ببندید.
  • فرایند متقاعدسازی را در پیش بگیرید.
  • چه چیزی آرامش و راحتی را از شما می‌گیرد؟
  • تکه‌های پازل را کنار هم بگذارید.

 

\"هنر

 

اگر هر روز و در هر موقعیتی این اصول را به‌کار بگیرید پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی می‌کنید و هیچ مانعی برای رسیدن به رویاهایتان نخواهید داشت.

کتاب Lead with a Story

این اثر راهنمایی برای بیان بهترین داستان‌ها در جهت متقاعد کردن دیگران است. نویسنده با بیان داستان‌هایی جذاب نشان می‌دهد که نقش داستان‌ها در موفقیت افراد چشمگیر است. در واقع اگر شما موضوعی را به صورت واضح بیان کنید تاثیر آن موضوع زیاد نیست اما اگر همان را در قالب داستانی درست و هدفمند بگویید خواهید دید که معنای آن موضوع برای افراد کاملا متفاوت می‌شود. همین تفاوت‌هایی که شکل می‌گیرند شرایط را برای متقاعدسازی مهیا می‌کنند.

مطالعه این کتاب کمک می‌کند که در موقعیت‌های مختلف داستان‌های بهتری تعریف کنید و نتایج بهتری به دست آورید.

\"کتاب

 کتاب Drive

در طول مطالعه این کتاب کشف می‌کنید که چرا حتی انسان‌های باهوش در بسیاری از مواقع اشتباهات فاحشی می‌کنند. خواندن این اثر باعث می‌شود بینش زیادی درباره موضوعاتی زیر پیدا کنید.

\"آموزش
  • آموزش خودشناسی و ساخت نگرش نو
  • شروع یادگیری
  • چه چیزی ما را برای انجام کارهای مختلف تحریک می‌کند؟
  • چطور به سرعت انگیزه خود را از دست می‌دهیم؟
  • چه عواملی دیگران را تشویق می‌کند که نظرشان را تغییر دهند و مطابق میل ما عمل کنند؟
  • درک بهتر خود و دیگران.
  • چطور خود را با واقعیت تطبیق دهیم؟
  • چطور مسئول سرنوشت و راهنمای زندگی‌ خودمان شویم؟

اگرچه این کتاب برای افراد شاغل در کسب و کارهای مختلف نوشته شده است برای هر کسی که می‌خواهد نحوه تاثیرگذاری روی دیگران را بیاموزد مناسب است.

\"کتاب

 کتاب The Business of Belief

این‌که بازاریابان، طراحان، فروشندگان، رهبران و… از چه کلماتی استفاده می‌کنند که باعث ایجاد اعتماد در دیگران می‌شوند اهمیت زیادی دارد و تمرکز اصلی این کتاب متقاعد سازی روی همین موضوع است. در نظر داشته باشید که باورها ربطی به واقعیت‌ها ندارند و ما به چیزهای زیادی باور داریم که هیچ سندی برای اثبات آن‌ها وجود ندارد. اما بسیاری از رفتارها و کارهایی که در طول روز انجام می‌دهیم به باورهای ما ربط دارند و این کتاب برای تمام کسانی است که می‌خواهند در محیط کار، خانه یا محیط اجتماعی اثرگذار باشند. با مطالعه این اثر مهارت‌های زیر را تقویت خواهید کرد:

  • مردم چطور چیزی را باور می‌کنند؟
  • باور یا عقیده چطور شکل می‌گیرد؟
  • وقتی چیزی را با چشم خود ندیده‌اید چطور آن را باور می‌کنید؟
  • چطور حافظه ما بر پایه احساسات و باورها شکل گرفته اشت؟
  • چطور می‌توانیم در لحظه ایمان بیشتری پیدا کنیم؟
  • به‌درستی توضیح دهید که چه کسی هستید.
\"کتاب

 کتاب How to Win Friends & Influence People

این کتاب اولین بار در سال 1936 چاپ شد و از جمله آثاری است که محتوای آن تا ابد زنده است. این اثر پرفروش تاکنون زندگی میلیون‌ها نفر را تغییر داده است. پس از مطالعه آن خواهید دید که تغییرات زیادی در نگرشتان ایجاده شده است. از جمله احساساتی که تجربه می‌کنید عبارت‌اند از:

  • زندگی بهتر
  • پیشرفت در روابط
  • از بین رفتن بخش زیادی از احساسات منفی
  • داشتن نگرشی مثبت در بیشتر مواقع
  • کاهش ناامیدی در مواجهه با انسان‌های سرسخت
  • افزایش درک و تحمل شرایط و دیگران

\"کتاب

این کتاب در میان بهترین کتاب‌های حوزه توسعه فردی قرار دارد و شما می‌توانید با مطالعه آن برای پیشرفت در برقراری ارتباط موثر و داشتن احساس بهتری به خودتان، دوستان، خانواده، همکاران و… تلاش کنید.

کتاب Made to Stick

در این اثر نویسنده به این موضوع می‌پردازد که چرا برخی از ایده‌ها ماندگار می‌شوند و برخی از آن‌ها خیلی زود از بین می‌روند. در واقع داستان‌های زیادی در دنیا وجود دارند که حقیتی نیستند اما چون باور کردنشان ساده‌ است ترجیح می‌دهیم باورشان کنیم. یکی از داستان‌های معروف که نمی‌دانیم حقیقت دارد یا خیر این است که ناسا میلیون‌ها دلار پرداخت کرد تا خودکاری بسازد که در فضا کار می‌کند (در محیطی که جاذبه کمتری نسبت به زمین وجود دارد). پس از سال‌ها تلاش ناسا دریافت که روسیه در فضا از مداد شمعی استفاده می‌کند. علت این‌که ما ترجیح می‌دهیم این داستان را باور کنیم ساده است. حقیقتا ما از پیام این داستان استقبال می‌کنیم زیرا می‌گوید که راه‌حل‌های ساده مشکلات بزرگ را حل می‌کنند.

مطالعه این کتاب چشم شما را در برابر انواع داستان‌های ساختگی باز می‌کند و در کنار تقویت تفکر انتقادی شما کمک می‌کند در برابر تلاش دیگران برای نفوذ در ذهنتان هوشیارانه عمل کنید.

این اثر بسیار جذاب و سرگرم‌کننده است و در آن داستان‌های فراوانی وجود دارند که آن‌ها را باور داریم اما حقیقی نیستند. این کتاب همانند دارویی شیرین برای نجات شما از زودباوری است.

\"کتاب

کتاب To Sell Is Human

این کتاب به حقایقی تعجب‌آور می‌پردازد که دانستن آن‌ها به شما در ایجاد تغییر در نگرشتان کمک خواهد کرد.

بیشتر ما دارای ایده‌های درخشانی هستیم اما معمولا این ایده‌ها از بین می‌روند چون از نمایش و فروش آن‌ها خجالت می‌کشیم. تا زمانی که خود شما نشان ندهید هیچ کس نمی‌داند که چقدر توانایی دارید. شما وقتی به یک حرفه‌ای در امر فروش تبدیل می‌شوید که علاوه بر محصول بتوانید ایده‌هایتان را بفروشید. به طور مثال در هنگام خرید تلویزیون مهم‌تر از خود محصول نحوه معرفی آن است. اگر از نکات ظاهری خوشتان نیاید به طور حتم خرید نخواهید کرد.

به خاطر داشته باشید که شما فارغ از حرفه یا شرایطتان یک فروشنده‌اید. اگر پدر یا مادر هستید باید راهکارهای زندگی را به فرزندتان بفروشید. اگر فرزند بزرگ خانواده هستید باید به والدین خود این ایده را بفروشید که مدام شما را کنترل نکنند. به طور کلی این کتاب به شما می‌آموزد که چطور روی دیگران تاثیر بگذارید و به آن‌ها ایده‌هایی قانع کننده بفروشید. این اثر در ظاهر فقط برای فروشندگان است اما همه باید آن را مطالعه کنند. چراکه نمی‌توانیم این مباحث را از یکدیگر جدا کنیم و استفاده از عبارات مخصوص کسب و کار روی رفتار انسان در زندگی عادی نیز تاثیر خواهد گذاشت.

\"کتاب

 کتاب How to Win Every Argument

مطالعه این کتاب متقاعد سازی به روشنگری می‌پردازد و نشان می‌دهد که چطور دیگران تلاش می‌کنند که شما را برای پذیرش عقیده خود مجاب کنند.

یکی از بارزترین مثال‌های این موضوع مسائل سیاسی است که به کمک آن‌ها سیاستمداران تصورات غلطی را در ذهن مردم ایجاد می‌کنند. نویسنده این اثر تاکید می‌کند که هرگز این کتاب را به افراد فاقد اخلاقیات هدیه ندهید زیرا با این کار به آن‌ها می‌آموزید که چطور از تکنیک‌های متقاعدسازی برای اعمال نفوذ بر دیگران استفاده کنند و اهداف نادرستشان را عملی کنند.

\"کتاب

 کتاب The Prince

این کتاب که در زبان فارسی با نام «شهریار» ترجمه شده است یکی از موثرترین نوشته‌ها در زمینه نفوذ و متقاعدسازی است که در کشور ایتالیا و در برهه‌ای خاص نوشته شد. در آن زمان جنگ‌ بر سر قدرت و ثروتِ بیشتر در امپراتوری ایتالیا بالا گرفته بود. زندگی نویسنده این کتاب در آن دوران به شدت در خطر بود و او برای این‌که احساس ارزشمندی کند شروع به نوشتن مقالاتی کرد که بعدها تبدیل به این اثر فاخر شد. نویسنده این اثر می‌خواست زنده بماند و نوشته‌های او در زمینه تکنیک‌های متقاعدسازی، تاثیرگذاری، تفکر انتقادی و رهبری درست او را جاودانه کردند.

 

\"کتاب

 کتاب !Yes

این کتاب نتیجه ۶۰ سال تحقیق «رابرت سیالدینی (Robert Cialdini)» درباره رفتارهای انسان‌ در برابر متقاعدشدن است. در این اثر ۵۰ مثال و استراتژی ارائه شده‌اند که استفاده و تمرین آن‌ها روزبه‌روز بر میزان توانایی شما در متقاعدکردن دیگران می‌افزاید.

هرکدام از فصل‌های این نوشته با یک مثال علمی و نتایج حاصل از آن شروع می‌شود و سپس تکنیک‌های آن نیز توضیح داده می‌شود. در صورتی که می‌خواهید از میان انواع کتاب متقاعد سازی اثری علمی و عمیق مطالعه کنید «!Yes» را دریابید.

 

\"کتاب

مازیار میر مشاور و تحلیلگر