رازهای آموزش کارافرینی به کودکان قسمت دوم

رازهای آموزش کارافرینی به کودکان قسمت دوم

رازهای آموزش کارافرینی به کودکان قسمت دوم

از اینکه دومین قسمت این مقاله را مطالعه میفرمائید بی نهایت سپاسگزارم بعنوان مرد انگیزشی ایران خواهش میکنم برای فعالیت گسترده تر و افزایش کودکان و نوجوانان مطالب زیر را به دقت مطالعه فرموده در نشر گسترش این مطالب مارا یاری فرمائید. و ادامه این مطلب…

قبل از شروع قسمت ششم به سوال پرتکرار مادران و پدران پیرامون نقشه ذهنی کودکان میپردازم:

آیا کودکان ما نقشه ای ذهنی دارند؟ آری چنین نقشه ای وجود دارد و شما باید یاد بگیرید آنرا ترسیم کنید.

اما چگونه ؟ یکی از بازی هایی که میتوانید با فرزندانتان داشته باشید همین ترسیم نقشه ذهنی کودک است.

چرا تعجب می کنید آری درست است. اکثر بچه ها نقاشی کردن را دوست دارند چون رنگها برای آنها جذاب هستند. شما می توانید با کمی حوصله و وقت گذاشتن به کمک این ابزار با بچه ها بازی کنید.

جعبه ای برای ابزارنقشه ذهنی

جعبه ابزارنقشه ذهنی، بسیار ساده است. جعبه ابزار آنقدر کوچک است که می توانید آن را همه جا با خود ببرید. در حقیقت ابزار بسیار کمی مورد نیاز است. برای کامل کردن اولین نقشه ذهنی تان تنها چیزهایی که نیاز دارید، این ها هستند:
کاغذ سفید
مداد رنگی
کمی وقت و حوصله خود و کودکتان

در ابتدا اجازه دهید کودکتان راحت باشد و هر نقاشی را که دوست دارد و با هر رنگی ترسیم کند. در جلسات بعدی شما یک نقشه ذهنی خالی ترسیم کنید و از فرزندتان بخواهید در جاهایی که شما علامت گذاری کرده اید نقاشی بکشد.
در ادامه و در جلسات بعدی با موضوع های مشخص نقشه ذهنی ترسیم کنید. مثلا انواع حیوانات یا اجزای صورت انسان و …

توصیه میکنم برای مطالعه بیشتر مقاله نقشه ذهن را به دقت بخوانید .خوب حال که با نقشه ذهن هم اشنا شدید برویم به سراغ قدم ششم …

قدم ششم  کودک را کنجکاو کنیم 
در کنار جست‌وجو سؤال پرسیدن را در کودکان خود نهادینه کنید. اجازه ندهید که با راه‌حل‌های تکراری با مشکلات مواجه شوند. مطالعه کنند و تا می‌توانند بیاموزند تا با ایده‌ها و روش‌های جدید با مسائل روبه‌رو شوند. پیر امیدیار (موسس شرکت eBay) کنجکاوی را یک عامل کلیدی در شناخت و درک جهان می‌داند. امیدیار به لطف زمینه‌های فرهنگی والدینش با دو فرهنگ ایرانی و فرانسوی آشنایی داشته است و می‌گوید: آشنایی با این فرهنگ‌ها به من آموخت که یک موضوع را از زوایای مختلف می‌توان دید و مجبور نیستید کارها را همان‌طور که قبلاً انجام می‌شده انجام بدهید.

اجازه بدهید کودکان با محیط پیرامون ارتباط برقرار کنند با آدم‌هایی از صنف‌های مختلف البته مراقبشان باشید. فرصت‌های خوبی منتظرشان است.

قدم هفتم آموزش هدفگذاری
هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی  را مطابق با کتاب بنویسید تا اتفاق بیفتد شرح می دهیم و از کتاب نوسف هم بهره میبریم و سپس  دو عادت مثبت به کودک آموخته می شود ما به کودکان اول تکنیک اسمارت (S.M.A.R.T) را می آموزیم که اهداف  آن شامل ۵ ویژگی  فوق العاده است .

سپس از کودکان می خواهیم در قدم های بعدی ۵ حرکت که برای رسیدن به این اهداف لازم است را به زبان خود بنویسند. از آن‌ها حمایت  میکنیم تا به اهدافی که تعیین کرده‌ایم  برسند با این کار کودکان ارزشمند بودن و موفقیت فردی را از نزدیک و با تمام وجود تجربه می کنند ما در این راستا ز تکنیک  AON  استفاده نموده پروژه ایی غیرمتعارف و غیر معمول برایشان ترسیم می کنیم که هم مهیج است هم از چند وجهه قابل رصد توسط والدین

قدم هشتم کار تیمی 

حتما شنیده اید ما ارانیها کار تیمی و گروهی انجام  نمی دهیم ما بیشتر کار فردی انجام می دهیم ما با انواع کارتون و فیلم و بازی به کودکان درسهای کار تیمی می دهیم اری هیچ‌کس به‌تنهایی کاری از پیش نمی برد. همه ما برای رسیدن به اهدافمان به دیگران نیاز داریم. همهٔ کارآفرینان برتر  جهان هم به ارزش کار گروهی واقف هستند  ما به کودکان می آموزیم که چگونه با دیگران برای رسیدن به اهداف مشترکشان تلاش کنند. یکی از بهترین راه‌ها تشویق کودکان به شرکت در ورزش‌های گروهی است. ورزش به‌خوبی ارزش‌ها و قوانین کار گروهی را به کودکان می‌آموزد و در این خصوص تعاملاتی با معلم ورزش برقرار می کنیم و با تکنیکهای پیشرفته مدیریت و ورهبری ورزشی معلمهای ورزش مدرسه را در جهت رسیدن به چهارچوبی که نیاز است رهنمون می کنیم ما به کودکان در لایه پنهان زنگ ورزش آموزش می دهیم که  که چگونه مشکل ساز نشوند بلکه مشگل گشا شوند و مخصوصا رسم و راه رهبری تیم را آموزش همه جانبه می دهیم با تکنیک جدید جهان .

قدم نهم کاری خلاقانه و مورد علاقه کودک به او معرفی کنیم

ما از متد جدید مالتی مدیا و اقیانوس و…… برای آموزش همه جانبه استفاده می کنیم و مخصوصا همیشه از بچه‌ها می خواهیم که حتی فعالیت‌های کوچک مثل انجام تکالیف را به بهترین نحو انجام دهند. این کیفیت و خلاقیت حاکی از مسئولیت‌پذیری و قابل‌اعتماد بودن کودک است. حتی فعالیت‌های انفرادی مثل پیاده‌روی هم در پرورش استقلال کودک بسیار مؤثر است. ما در این دوره به شدت معتقد هستیم کارآفرین هم درست مثل کوهنوردی است یک کوهنورد معمولا خودش را در موقعیت‌های مخاطره انگیزی قرار داده و سپس توجه خود را معطوف به کم کردن خطرات جلب می نماید. فعالیت‌های باکیفیت و خلاقانه کودک را با هدیه‌های مادی و معنوی می‌توانیم کاملا تداوم بخشیم

رازهای آموزش کارافرینی به کودکان قسمت دوم

قدم دهم شکست

متاسفانه ما در مدرسه فقط  یاد می گیریم  که شکست خیلی بد و نامیمون است اما آیا به راستی شکست به خود ی خود بد نیست تغییر نگرش و تغییر تفسیر شکست و حتی شکست را درس دادن خود درس بزرگی است که بزرگان دین و سیاست و اقتصاد در مورد آن رساله های بسیار زیادی دارند.

اری در این زمینه نویسنده معروف بیاندیشید تا اتفاق بیفتد می گوید:در پس هر شکست موفقیتی بزرگ‌تر یا هم‌طراز نهفته است.

آری ما به‌جای سرزنش و تنبیه کودک باید سعی وافر بنمائیم که عوامل شکست را  پیدا نموده کالبدشکافی نموده و سپس به دنبال راه چاره‌ای باشیم تا از تکرار شدن شکست و خطا جلوگیری کنیم تکرار شکست و تکرار خطا گناه نابخشودنی و شکست واقعی است. آیا شما اینطور فکر نمی کنید؟

ما به کودکان می آموزیم که هرگز تسلیم هیچ مشکل و خطا و شکست و نقصانی نشوند. و همیشه بجنگند تا اخرین لحظه و با تمام قدرت و وجود خویش و در بدترین  و حساسترین شرایط دنبال راه‌حل مشکل و واقعی و درست و اصولی باشند. در این گونه زمانها اگر با شرایط سختی مواجه شدند دست و پای خود را  هرگز گم نکنندو سپس داستان یک کارافرین برتر جهان را با هم مرور کرده و این رویه را برای بچه ها به روش WOT شرح می دهیم

قدم یازدهم توسعه و بهبود ارتباط موثر 
مهمترین و برترین مهارت‌ ضروری که نیاز واقعی کودک امروزی است. مهارت‌های ارتباط موثر است. برقراری ارتباط مؤثر فرصتی است تا کودکان ایده‌های خود را از یک رویای زیبا به واقعیت بدل کنند و در این راه ما باید یارو و یاور او باشیم.  اری این موضوع برگ برنده‌ای در زندگی هر کودک خواهد بود و هرگز از ذهن او پاک نخواهد شد. در این رابطه باید سعی کنیم همیشه کودکان را مؤدب و مبادی‌آداب تربیت کنیم و به آن‌ها بیاموزیم که چگونه قاطع و با اعتمادبه‌نفس سخن بگویند و از نظرات خود چگونه و چطور دفاع کنند.

متد علمی نقد را به آنها اموزش داده و آنها را یک تحلیل گر تربیت کنیم نه موجودی احمق و توسری خور . کودک باید با تکنیکهای زبان بدن و مخصوصا مهارتهای ارتباط چشمی در ارتباط‌های حضوری یک متخصص شود، بیان قاطع و روشن در ارتباطات تلفنی و رعایت اصول نگارشی در ارتباطات نوشتاری نکات حرفه ای را کاملا دانسته و رعایت نماید.

قدم دوازدهم کمک به هم نوع و حیوانات…

خلق روحیه کمک و انسان دوستی و مخصوصا ارزش خدمت به دیگران را به کودکانمان باید بیاموزیم. همه کارآفرینان برتر جهان به این اصل پایبند بوده‌اند. هر کاری بزرگی ارزش بزرگی می‌طلبد. زندگی فقط در برآورده کردن نیازهای مادی ما خلاصه نمی‌شود بلکه بخشی از آن بهتر کردن دنیا است. در حد توانمان و نه بیشتر.باید به کودک بیاموزیم که یک تجارت موفق منافع افراد بیشماری را تأمین می‌کند و یا به اصطلاح به افراد زیادی نان می رسانیم. درواقع کارافرینان با کمک به دیگران اول به خود کمک می نمایند.در این راه پروژه نیکو کاری را با بچه ها کلید می زنیم و از تکنیکهای هفت عادت مردمان موثر سود می بریم… ادامه دارد

در پایان لطفا و حتما یادتان باشد هیچ چیز و هیچکس و هیچ رفتار، گفتار، کردار و پنداری آنگونه که به نظر می رسد نیست برگرفته از کتاب زبان بدن ایرانی

دکتر مازیارمیرمشاور و تحلیلگر

مقالات مرتبط:

آنچه که در مورد کارافرینی در هیچ کتابی نمی خوانیم( قسمت اول)

 

رازهای آموزش کارافرینی به کودکان قسمت دوم

 

لمپنیسم کارآفرینی

 

فریاد کارآفرینی

 

تجربیات کارآفرینی

 

لمپنیسم کارآفرینی

 

فقر کارآفرینی قسمت اول

 

فقر کارآفرینی قسمت دوم

رازهای آموزش کارافرینی به کودکان قسمت دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *