تحلیل زبان بدن ابد و یک روز

تحلیل زبان بدن ابد و یک روز

مازیار میر مشاور و تحلیلگر

\"تحلیلتحلیل زبان بدن ابد و یک روز

ابد و یک روز ، حکایت تیره روزی

این فیلم یکی از بهترین فیلمهایی بود که تا کنون دیده بودم . خیلی  خیلی عالی بود پیشنهاد میکنم همه این فیلم را ببینند. واقعا زندگی سخت جامعه کنونی را به تلخی و به درستی به تصویر کشیده بودند . ابد و یک روز فیلمی به کارگردانی و نویسندگی سعید روستایی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان محصول سال ۱۳۹۴ است.

ابد و یک روز در طول نمایش مورد توجه  شدید عموم و منتقدین قرار گرفت و توانست ۹ سیمرغ بلورین (۶ سیمرغ در بخش اصلی، ۲ سیمرغ -بهترین فیلم و بهترین کارگردانی-در بخش نگاه نو و سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران) سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر را به دست آورد.

از نکات مهم این فیلم این بود که به نویسنده و کارگردان گفته شد که : آنقدر جزییات نقش‌های این فیلم خوب و کامل نوشته شده که پرسیدم آیا خودت یا از اقوامتان کسی معتاد بوده است، چون از این میزان دقت و جزییات متحیرم “یکی از بازیگران فیلم هم گفت : آدم دوست دارد ریسک کند، همان‌طور که خیلی کم معتاد شاهکار در کل تاریخ سینما داشته‌ایم. ( شاید به جز گوزنها) معتاد بد هم وجود داشته است. با این حال فکر می‌کنم نباید این طور تصور کرد که اگر نقش خوبی بوده دیگر تمام شده و نمی‌توان آن را کار کرد، چون هیچ چیزی تمام نمی‌شود و هر کسی عطر و بوی خودش را دارد.

وقتی در یک ماه برای یک نقش ۱۱ کیلو وزن کم می‌کنم، به این معنی است که کار انجام شده است، چون فقط گریم برای درآمدن یک نقش کافی نیست، با این حال اگر این نقش خوب شده که خدا را شکر و اگر بد شده تلاش می‌کنم کار بعدی را خوب بازی کنم، اما نقش معتاد را دیگر بازی نمی‌کنم .

حتی مجری مشهور ۹۰ یعنی عادل فردوسی پور برای تماشای فیلم «ابد و یک روز» به کاخ جشنواره فجر آمده بود. او گفت:

بجز داستان اثرگذارش و بازی های خوب ، باید یادمان باشد که این فیلم را یک کارگردان بسیار جوان ساخته و پرداخته است. و برای تجربه اول او در ۲۶ سالگی چنین کار سختی را به این خوبی به تصویر کشیده است و برای همین است که می گویم باید او را بسیار ستایش کرد او یک استعداد بزرگ برای آینده سینمای ایران خواهد بود. سعید ملکان گفت: از پیمان شادمانفر خیلی متشکرم من فیلم های کوتاه سعید روستایی را دیدم. و فیلم های کوتاهش خصوصا «مراسم» بسیار فوق العاده بود.”

سعید روستایی درارتباط با خنده تماشاگران گفت : این اثر یک فیلم اجتماعی است. این سخن را که برخی‌ها اعتقاد داشتند فیلم تلخی را ساخته‌ام اصلا قبول ندارم. شاید یکی از دلایل خندیدن حاضران در سالن به این فیلم این موضوع باشد که خود را از افراد حاضر در فیلم بالاتر می‌دانستند از نکات بسیار جالب توجه فیلم این بود که به نظر من در این فیلم موسیقی رنگ و بوی خاصی نداشت اصلا به چشم هم نمی آمدو فقط مثل یک مه رقیق تو کل فیلم پخش شده بود که این هم از نکات مثبت فیلم بود و شاید یک بدعت نو در فیلم های ایرانی مخصوصا حالم بهم میخوره از آهنگ پردازی این روزها به شیوه بالیودی و شنیع…..

شاید بخاطر همه این نوع آوری ها ابد و یک روز تبدیل شد به فیلم برگزیده منتقدان و نویسندگان ماهنامه فیلم .

بازیگران: پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامین فر، شبنم مقدمی، شیرین یزدان بخش، معصومه رحمانی، مهدی قربانی، محمد علیمحمدی، اسماعیل گرجی شاید بد نباشد سایر عوامل را هم معرفی نماییم

مشاور کارگردان: دوست بسیار خوبم مازیار میری، مدیر فیلمبرداری: علی قاضی، مدیر تولید: محمدرضا منصوری، طراح چهره پردازی:سعید ملکان، تدوین: بهرام دهقانی، صداگذار علیرضا علویان ، موسیقی: امید رییس داناصدابردار:امین میرشکاری، طراح صحنه:محسن نصرالهی، طراح لباس:غزاله معتمد، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان:علیرضا نسائی، منشی صحنه:ندا قائدی، عکاس: امیر حسین شجاعی، مشاور رسانه ای:بیتا موسوی، مدیر تدارکات:محمد حیدر قلی فرد اما من فیلم را دیدم و مثل همیشه از دریچه زبان بدن و لاغیر “ابد و یک روز” توی سینمای میدان… و چه هیاهویی بود بقل دست من یک دختر و پسر جوانی بودن که برای بار دوم به دیدن فیلم امده بودند …. لذت بیشتر برای من از آنجا ناشی میشد که مازیار میری دوست بسیار عزیزم در این فیلم مشاور کارگردان بود و همیشه ازکارهایی که مازیار میری در آن حتی رد پایی هست پیش بینی کاری فاخر را می نمایم. قبلا سروصدای بسیار زیادی ابد راه انداخته بود شاید بخاطر همین من که از (من سالوادور نیستم با حالت تهوع سینما را ترک کرده بودم) بعید بود که دیگر حالا حالا ها به سینما بر گردم  وفقط  به دلیل همین سرو صدا که در مورد این فیلم شنیده بودم و به آمدن به سینما و شلوغی و ترافیک تن دادم.

ابد و یک روز، رویه ایی است نه پیچیده و غامض بلکه خیلی ساده برادر بزرگ خانواده باسیبل نچسب و عشقی در دل با نگاه و داد و فریادها و دیوانه شدنها و خواهری مطلقه با صورتی کش آمده و برادر معتاد با یک بازی عالی و در خور توجه که همه نئشگیها و چورت زدنها و دیونه شدنها و فلسفه بافی های یک معتاد تمام عیار را به دوش می کشد خانواده در تدارک مراسم عروسى سمیه هستند، سمیه ایی که از سر بدبختی با یک افغانی با ماشین شاسی بلند مشکی ازدواج می خواهد بنماید انگار نوعی از آهن پرستی برخی در این فیلم به تصویر کشیده شده است . برادری که با شیربهای خواهر بظاهر و در طول فیلم متوجه می شویم به نوعی با خون بهای خواهر قصد دارد که…در این میان مادر درد مند و پیر خانواده با صورت و پشتی خمیده نگاه های معنی دار و حرکات نرم مادرانه توجه بسیار دلچسب و تحسین برانگیز است داستان یک راه صاف در کویر خشکی را روایتگر است که یک دور تسلسل است ولاغیر .

داستان بچه های جنوب شهر بدون هیچ عشق و امیدی بدون هیچ آینده و امیدی و بدون هیچ پولی همه رفتارهای غیر کلامی بدبختی و بی پولی را فریاد می زنند و در ورای همه این ها نا امیدی را……چشمهای خسته بی رمق نا امید و کسل و گاها تنها ، نوید، کوچکترین فرزند خانواده، شاگرد اول مدرسه و شاید امیدی باشد هرچند در لایه های زیرین نگاه و حرکات نوید هم ترس و نا امیدی موج می زند. مرتضی هم که خبرش تازه به اصطلاح یعنی ترک کرده است شده نان آور خانه…. اما چه خانه ایی در قسمتهایی از فیلم تماشاچیان می خندند خنده ای که از گریه جگرسوز تر است آیا این روایت جامعه ما این داستان نیست طلاق اعتیاد فساد وبیکاری و…. همه سعی می کنند در این فیلم خود را از بدبختی نجات دهند اما انقدر در باتلاق فرو رفته اند که دست و پازدن هم دیگر فایده ایی ندارد و انگار بیشتر فقط و فقط فرو می روند آری فقط  فرو می روند.

در پس این فیلم یک چیز برای من جاودانه شد سیاهی و تباهی و راهی جز درد و رنج پیش روی این خانواده و اعضائ ان نیست به راستی چرا نمی توانیم از این دور تسلسل از این حکم ابد با یک روز خود را خلاص کنیم  برای مطالعه بیشتر پیرامون زبان بدن لطفا سری بزنید به زبان بدن ایرانی

پس‌زمینه‌ای تاریک و سیاه دارد. پس‌زمینه‌ای که انگار قرار نیست تغییر کند. و تا ساعت ها به آن فکر می کنیم که چرا، چه طور ممکن است که هیچ راهی برای تغییر نباشد و اگر هم هست،. همین پسر افغانی، نشانه‌ای از عدم امکان تغییر است…..

مازیار میر مشاور و تحلیل گر

  توصیه می کنیم لطفا مطالب زیر  را حتما مطالعه فرمائید:

زبان بدن داود رشیدی

تحلیل زبان بدن فرزاد حسنی

رمز گشائی زبان بدن مردان عاشق

زبان بدن عادل فردوسی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *