مصاحبه خانم شاهسون

مصاحبه خانم شاهسون

به زودی در شهر شیراز گردشگران داخلی و خارجی شاهد برگزاری نمایشگاه آثار عکس میترا شاهسونی خواهد بود به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در این باره این هنرمند پرتوان و تلاشگر برخلاف مشکلات جسمانی معتقد است که «میتوانم سر زنده باشم و با لبخندم  به دنیا امید دهم».

ابتدا خود را معرفی کنید؟

میترا شاهسونی هستم. فارغ التحصیل رشته زیست شناسی از دانشگاه شیراز . متولد شیرازم.

چگونه درگیر مشکلات فیزیکی شدید؟

در سال ٨٢ در سن ١٨ سالگی بعد از امتحانات ترم اول، با بی حسی و ضعف اندام های حرکتی متوجه شدم به بیماری “ام اس” مبتلا هستم. قبول مساله بیماری در آن سن و وضعیت برایم دشوار بود . حتی با اسم این بیماری هم نمیتوانستم کنار بیایم؛ به دلیل عدم آگاهی جامعه و اطلاع رسانی نامناسب راجع به ام اس در گذشته و متاسفانه حال حاضر.

از نظر من ام اس یکی از شوخی های زشت روزگاره. بیماری که هیچ هویتی نداره اما متاسفانه میتواند اثرات مخربی داشته باشد و نقطه هدفش جوانان بسیار پرشور و فعال و با استعداد است. در بهترین دوره ی زندگی وارد میشود و با کوچکترین بی توجهی شروع به کینه ورزی میکند. قدرت زیادی دارد اما قابل مهار است. هرکس بتواند تکنیک های مقابله با این ماهیت بی هویت را یاد بگیرد میتواند زندگی خوبی داشته باشد.­­­

مفهوم این مشکلات برای یک هنرمند در چیست؟

این بیماری در کنار سختی هایی که دارد  نکاتی را به من یاد داد. این که زندگی را خیلی جدی نگیرم. در گذشته انسان ایده آل گرایی بودم. و کوچکترین نقص در کارم باعث تنش زیادی میشد. اما الان به آگاهی رسیدم که هرکاری را با توکل به خدا شروع میکنم و در هر مرحله از خداوند کمک میخواهم و نتیجه را به خودش میسپارم و باعث شده آرامش بیشتری داشته باشم و به نتیجه بهتری برسم. ضمن اینکه از کارم لذت بیشتری میبرم. قدر داشته هایم را بیشتر میدانم و هر لحظه خداوند را شکر میکنم.

در وادی هنر چگونه با این مسئله کنار می آیید؟

هنر و به خصوص عکاسی برای من دنیای جدیدی بود از دغدغه های زندگی همراه با بیماری جدا شدم. روح من را به دنبال خودش کشاند. لحظه هایی که مشغول عکاسی هستم کاملا ضعف و ناتوانی را فراموش میکنم. خاطره ای دارم که به همراه دوستانی که هم دوره بودیم برنامه ورکشاپ داشتیم و من با وجود اینکه هنوز نتوانسته بودم دوربین تهیه کنم و تمریناتم فقط محدود به جلسه آموزشی میشد؛ ساعتها سرپا ایستادم و از موضوعی که استاد مطرح کرده بودن عکاسی کردم. و در آخر بیشترین امتیاز را گرفتم. این عشق به عکاسی و روح نوازشگرانه هنر بود که به من قدرت داد. همچنین دوره های عکاسی طبیعت که با وجود سختی، مشتاقانه شرکت میکردم و علاوه بر تجربه عکاسی که در کنار سایر هنرمندان کسب میکردم، از طبیعت هم انرژی میگرفتم.

در رشته عکاسی چه شاخه ای را بیشتر مورد توجه قرار می دهید؟

در حال حاضر بیشتر عکاسی پرتره کار میکنم و دوست دارم در این زمینه بسیار متبحر شوم و خلاق باشم. به عکاسی مفهومی هم علاقه دارم. دوستان زیادی در این راه به من کمک کردند که از هنرمندان عکاس هستند. عرفان سامان فر،  عکاس حرفه ای و هنرمند شهرمان، محمود جوادی ، محمد زرین کلاه و دوست عزیز و همیشه همراهم نجمه یغمور. در حال حاضر در نمایشگاه سازمان بهزیستی شیراز واقع در کوی زهرا آتلیه عکس دارم. برای تعدادی از مددجویان بهزیستی با راهنمایی دکتر سید مازیار میر کارآفرینی کرده ام و به امید خدا قصد دارم با گسترش کارم تعداد بیشتری از مددجویان و بیماران ام اس را به استخدام بگیرم. نیکوکار یک شب به لبخند میهمانت می کند،کارآفرین یک عمر.

برای آغاز کار هنری در زمینه عکاسی از کجا آغاز کردید؟

عکاسی را به صورت تجربی یاد گرفتم و برای پیشرفت و ارتقای کارم دوره هایی در زمینه عکاسی و به خصوص پرتره و نورپردازی گذراندم. در این فرصت تشکر میکنم از مسولین سازمان بهزیستی به خصوص رییس سازمان بهزیستی و گودرز زارع مسول اشتغالزایی مددجویان که نهایت تلاششان را برای ایجاد بستر مناسب جهت اشتغال و کارآفرینی مددجویان انجام می دهند.

چه خواسته ای برای شما اهمیت دارد؟

از مسولین سایر ادارات دولتی مثل استانداری، شهرداری، سازمان میراث فرهنگی تقاضا دارم به جوانانی  که با وجود مشکلات جسمی امیدوارانه به دنبال فعالیت و پیشرفت هستند بها بدهند و استثنایی برای لزوم اجرا شدن بعضی قوانین دست و پا گیر قایل شوند.  همه ی ما سرشار از شور و شوق فعالیت و ایده  هستیم اما به دلیل ضعف جسمانی و سخت و ناهموار بودن مراحل قانونی ، ناچار به انصراف از ادامه ی مسیر هستیم .

ام اس چه مفهومی برایتان دارد؟

ام اس: میتوانم سر زنده باشم و با لبخندم  به دنیا امید دهم.

MS≠Multiple Sclerosis                                                MS‗ My Smile

سال گذشته در همایش ملی ام اس که  در برج میلاد برگزار شد، ایده نامگذاری my smile  را به جای multiple sclerosisعنوان و پوستری با این موضوع طراحی کردم. همراه با تابلویی که با پوکه های آمپول حاصل از تزریق های شبانه جمع آوری کرده بودم و شعری سروده خودم تقدیم به سایر دوستانم.

حرف آخر؟

خداوند را شکر میکنم که با وجود ضعفی که دارم بهم توانایی داده تا فعالیت کنم. به عقیده من زمینه فعالیت در جامعه برای تمام انسان ها وجود دارد. و بیماری بهانه ای برای منفعل بودن نیست. در حال حاضر با همکاری بستگان و کمکهای  شهرداری، فرمانداری و سازمان میراث فرهنگی مجموعه تفریحی و گردشگری عشایری منتسب به ایل شاهسون  را در شهرستان نی­ریز استان فارس تاسیس کرده ایم . این مجموعه در ایام نوروز ٩۵ با تمام آداب و سنون شاهسون ها و غذاهای سنتی و صنایع دستی عشایر در خدمت هم میهنان است.

 

مازیار میر مشاور و تحلیل گر

Mazyar Mir professional consultant and analyst

توصیه می کنیم مطالب زیر  را حتما مطالعه فرمائید:

روشهای ساده آموزش زبان بدن

زبان بدن احسان علیخانی

زبان بدن علی لهراسبی

زبان بدن مهران مدیری

زبان بدن عادل فردوسی پور

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *