آیا یک تیم املاکی هستید یا گروه املاک مسئله این است؟

آیا یک تیم املاکی هستید یا گروه املاک مسئله این است؟
به عنوان یک فعال صنعت املاک و مستغلات به کلیه اموال غیر منقول مستقر در یک ملک اطلاق می‌گردد، که به‌طور کلی از زمین، ساختمان و حتی محصولات کشاورزی، منابع طبیعی، مواد معدنی و آب‌های زیرزمینی اطلاق می گردد.
بنگاه یا همان مشاور املاک در انگلیسی با نام real estate شناخته می شود. که به کسب و کار های فیزیکی خرید ملک، فروش ملک، پیش فروش ملک و اجاره ملک مشغول هستند.
 
در اکثر مواقع، واژه املاک و مستغلات برای فقط خانه و یا (مسکن) و یا ساختمان تلقی می شود که در محدوده مشخصی باشد.به نظر می رسد که واژه املاک و مستغلات ، به کسب‌ و کار یا (شغلی) نظر دارد که در زمینه خرید، فروش، رهن یا اجاره زمین، ساختمان و خانه فعالیت می کند.
 
 حال این سوال مطرح خواهد شد ما تیم املاکی هستیم یا گروه املاک
 
پرداختن به تیم سازی و کار تیمی یکی از توصیه های رایج و بین المللی دنیای real estate است.
 گفته می شود هم افزایی ناشی از کار علمی تیمی، تضمین کننده موفقیت برای real estate
آنهم در شرایط رقابتی امروزی است. 
 
فکر می کنم بسیاری بر این باور هستند که وقتی چند نفر کارمند در یک آژانس املاک زیر یک سقف به انجام وظایف تعریف شده خود و حول فرایند املاک مشغول به کار هستند یک تیم کاری املاکی را تشکیل داده اند؛ اما واقعیت امر دقیقا این است که این طرز تلقی نمی تواند اساسا درست باشد.
 
سالها است به این مهم رسیده ام که وقتی وظایف و کارها بین افراد تقسیم شده، هر کارمند در اجاره و یا فروش و یا بخش قرار داد نویسی و یا…… دارای شرح وظایف تخصصی است و صرفا” به انجام همان وظایف تعریف شده بکار گمارده میشود  کار تمام است و ما با یک گروه کاری حرفه ای و تمام عیار طرف هستیم تا یک تیم کاری…..
 
متاسفانه تمام هم و غم افراد در یک گروه املاکی ، انجام وظایف است. اما باید بدانیم که اعضای یک گروه املاکی مسئولیتی در قبال نتیجه نهایی هرگز احساس نکرده و نمی کنند و نگرانی خاصی هم پیرامون آن ندارند. شاید هم اینطور باشد که سایر اعضای گروه تصور می کنند، همه وظایف خود را به درستی انجام می دهند و دیگر به من ربطی ندارد و دغدغه ای ندارند.
 و در نهایت تنها دغدغه آنها فقط انجام بهینه وظایف واگذار کننده است و نه چیز دیگری!!!
 
به نظر می رسد که در یک تیم املاکی قضیه کاملا متفاوت خواهدبود چراکه فقط وقتی می توان یک گروه کاری را “تیم املاکی مدرن” خواند که حداقل، شرایطی برقرار باشد که به شرح آنها خواهم پرداخت.
اول
در یک تیم املاکی حرفه ای، اعضاء با نیم نگاهی به نتیجه نهایی در تمام مراحل بدنبال هدفگذاری و برنامه ریزی و درنهایت فرایند سازی و بهبود مستمر هستیم.
 آری در یک گروه املاکی حرفه ای، هدف غایی فرد انجام بهینه وظایف است و بیشتر اوقات، به نتیجه نهایی کاری ندارند؛ اما در یک تیم کاری، انجام بهینه وظایف فردی در راستای یک هدف متعالی تر که همانا هدف تیم املاکی است.
 
دوم
اعضا ضمن آنکه دغدغه انجام بهینه وظایف خود را دارند متقابلا” ذهن آنها درگیر کیفیت انجام امور توسط سایر همکاران نیز هست؛ چرا که به خوبی می دانند کیفیت کار آنها متاثر از کیفیت کار بقیه مجموعه است. لذا، نمی توانند هرگز نسبت به دیگر همکاران بی تفاوت باشند. جمله “به من ربطی دارد و یا جزو شرح وظایف من نیست….
آری در ادبیات آنها هرگز چنین تفکری و کلامی جایگاهی نداشته و ندارد.
 
سوم
در یک تیم املاکی، افراد می دانند که “سرنوشت” آنها دقیقا بهم کاملا گره خورده ؛دقیقا به همین خاطر است که توانمند
سازی یکدیگر و در یک راستا گام بر می دارند. تجارب و دانسته های خود را به اشتراک می گذارند و می آموزند و بازهم می آموزند، ضعف ها و مشکلات یکدیگر را برطرف نموده و دارای روحیه هم افزایی هستند.
 
چهارم
در یک تیم املاکی حرفه ای، اعتماد متقابل بین اعضا ساری و جاری است. آنها به خوبی می دانند نه تنها منافع آنها از سوی سایرین به خطر نمی افتد بلکه تیم، تضمین کننده و ارتقاء دهنده منافع آنهاست. در این بین، آنها از منافع سازمان غافل نبوده و نفع خود را در کنار منافع سازمان تعریف و پیگیری می نمایند.
 
پنجم
گرد هم آمدن افراد صاحب تخصص های مختلف در یک تیم املاکی پیوسته از آنها یک کل منسجم ساخته و هویت بسیار متمایزی به آنها می بخشد.
آنها بیشتر با تیم شناخته می شوند تا با تخصص فردی. افراد برخوردار از هویت تیمی، تیم را پیوسته معرف خود پنداشته، از تیم انرژی گرفته و به عضویت در آن، بسیار افتخار می ورزند.
 
ششم
مسئولیت پذیری و پاسخگویی در قبال نتیجه نهایی، وجه مشخصه تیم های املاکی با اثربخشی استنایی است. در یک گروه املاکی، افراد خود را تنها در برابر نتایج حاصل از انجام وظایف محوله مسئول و پاسخگو می دانند؛ اما در یک تیم کاری، اعضا هم در برابر عملکرد فردی خود مسئول و پاسخگو هستند هم در برابر عملکرد تیم.
 
هفتم
نهایتاً، هدایت و راهبری گروه های کاری را عمدتا” افرادی با شاکله رفتاری رئیس مابانه انجام می دهند. این افراد خود را عقل کل پنداشته، اعتقاد سفت و سختی به سلسله مراتب و رعایت بی چون و چرای مقررات داشته و تهدید و تنبیه را چاشنی و لازمه کار تلقی می نمایند. در حالیکه، تیم های های کاری معمولا” توسط رهبرانی مقتدر و موثر رهبری می شوند. این رهبران جریان آزاد اطلاعات و ارتباطات را بین اعضای تیم برقرار کرده، خود را در بطن کارها قرار داده، همتاپروری کرده و افراد را به انجام بهینه کارها، تشویق و ترغیب می نمایند.
 
در پایان باید گفت که تفاوت های تیم املاکی و گروه املاکی  هرگز  موارد فوق محدودنمی شود و می توان موارد بسیاری را نیز به این موارد افزود.
 برای انجام آموزش و منتور املاکیهای خوب داخلی و خارجی برنامه های استثنایی برای شما داریم .
دکتر مازییار میر مدرس و مشاور املاک